c
  Bokskatter

        
Up

           Startsida                                                                                                                                                                                                   

Startsida > Läsa > Barndoms- och ungdomsskildringar
 

                                                Akvarell av Amira Bavcic
 

Ett urval av Lena Wallin. Böckerna presenteras med bokomslag och baksidestext.
 
 


 


Lars Ahlin
Sjätte munnen

I Sjätte munnen berättar Lars Ahlin rakt på sak om en liten pojke och hans förhållande till sin far, en människa som har misslyckats både i sitt äktenskap och i affärslivet. Pojken blir den sjätte munnen att mätta i den nya familj som fadern försöker skapa tillsammans med en annan kvinna. Berättelsen följer pojken och fadern några år på 20-talet i Sundsvall, fram till den punkt då den ursprungliga familjen definitivt skingras och pojken står ensam inför sitt liv.

Det är med en stor och rik roman, djupt sorgsen och ändå full av kärlek, som Lars Ahlin nu återkommer till den samtida svenska litteraturen.

 

 



Emile Ajar
Med livet framför sig

"Med livet framför sig" är berättelsen om arabpojken Mohammeds liv från 4 till 14 års ålder berättad av honom själv. han växte upp i slumkvarteret Belleville i Paris, hos madame Rosa, en före detta prostituerad som nu försörjer sig på att ta hand om andra glädjeflickors barn. Madame Rosa är Mohammeds fasta punkt i tillvaron men hon är gammal och sjuk snart orkar hon inte se till barnen längre, och Mohammed (som alla kallar Momo) måste försöka ordna sin egen framtid...

"Med livet framför sig" skildrar samhällets bakgård ur ett barns synvinkel. på ett språk som inte följer reglerna för syntax och grammatik, men som just därigenom vinner i uttrycksfullhet, och med en ovanlig blandning av glädje och bitterhet berättar Momo om sin tillvaro bland "syskon" av olika åldrar och raser, om personer som den elegante sutenören monsieur M'Da, om transvestiten madame Lola som tidigare varit boxare i Senegal, och om sin kärlek till madame Rosa.

 

 


 


Tjingiz Ajmatov
Den vita ångbåten

Den vita ångbåten är berättelsen om en liten föräldralös kirgisisk pojkes fantasivärld och hur den bryts mot en brutal verklighet. Han uppfostras hos sin morfar i ett litet isolerat samhälle. Hans tillvaro fylls av två drömmar: en är hans egen, en får sin näring från morfadern. Det är han som berättar de gamla kirgisiska legenderna och det är särskilt myten om Hjortmor som fängslar pojken.

Den andra drömmen kretsar kring den vita ångbåten, som han betraktar genom sin kikare, och låtsas att hans far är matros just på den båten. Han vill bli en fisk för att kunna simma genom bergsfloden ner till sjön och förena sig med sin far.

 

 



Susanna Alakoski
Svinalängorna

Leena har två bästa vänner. Åse är nästan den enda hon känner som inte har en pappa som super, men hennes mamma brukar bli full så det jämnar ut sig. Riittas pappa är full nästan varje dag.

Leena och hennes finska föräldrar har tillsammans med andra invandrarfamiljer och låginkomsttagare flyttat in i ett nybyggt bostadsområde i 60-talets Ystad. För Leenas familj är den nya lägenheten höjden av lyx: tre rum, balkong, kakel och parkett. Av kommunen får kvarteret snart namnet ”Svinalängorna.

De brandgula trevåningshusen blir en samlande plats för Susanna Alakoskis myllrande och livfulla roman. Det är Leena själv som berättar, klarögt och fartfyllt, om sig själv, sina föräldrar och grannar och alla de dråpliga och drastiska händelser som utspelar sig runt henne. Ibland sitter hon i trapphuset och följer allt som händer. Eller gömmer sig under bordet och lyssnar. Men snart är det kompisarna som är hennes trygghet, hennes centrum, och det roliga fastnar i halsen på läsaren när det börjar stå klart hur de här barnens verklighet egentligen ser ut. De är maskrosbarn, som kastas i plötsliga ryck mellan perioder av skenbar ordning och fullkomligt kaos. Ett kaos de ständigt är beredda på. Leena lär sig att ”trolla bort sig själv” för att klara sig. Varken socialbyrån eller polisen griper in på allvar, och när boken är slut har vi tagit del av en skakande berättelse om barns utsatthet och överlevnadskraft.

 
 



Eric S. Alexandersson
Heja Masthugget

I denna roman möter man 30-talets knappa levnadsförhållanden sådana som de tedde sig för en stor del av den tidens göteborgare: Arbetarfamiljerna. "Heja Masthugget" ser vardagen ur en ung pojkes ögon och skildrar de intryck och känslor han upplever. Men det är också ett tidsdokument som berättar om hur 30-talets sociala oro jäste i de trånga gårdarna i Masthugget, Annedal och Haga. Och som levande beskriver klassmotsättningarna, hotet från nazisterna och den grogrund som de politiska ytterlighetsmotsättningarna frodades i. Även om vardagen tedde sig svår och hotfull, är det en berättelse som med värme och kärlek ser tillbaka på 30-talet. En tid som av yngre generationer kan upplevas som avlägsen, men ändå inte mer fjärran än de flesta kommer att känna igen sig - oavsett man växt upp i Göteborg eller ej.

Fortsätes av: "Revolt i Masthugget", "Utblick från Masthugget" och "Änglarna i Masthugget".

 


 

 


Vita Andersen
Vilken hand vill du ha?

Att få vara med mamma i hennes himmelssäng och mumsa på godsaker och bläddra i glansiga veckotidningar är det bästa nioåriga Anna vet. Men det händer inte så ofta. I mammans värld finns just ingen plats för Anna, och någon kärlek till dotterns tycks hon oförmögen att ge. Den vackra och nyckfulla Melissa, som varit dansös, drömmer sig bort från sitt trista äktenskap med en fantasilös man, vars honnörsord är ordning och renlighet, och fantiserar om ett liv i skönhet och rikedom.

En dag är mamman försvunnen. Hon har tagit in på hotell tillsammans med en älskare och har inte för avsikt att återvända. Anna använder all sin uppfinningsrikedom för att leta rätt på henne. hennes livs enda mål är att få vara nära sin mamma, att vinna hennes kärlek.

Vilken hand vill du ha är en mästerlig, djupt gripande och hjärtskärande skildring av ett barns utsatthet och gränslösa kärlek och de tragiska bevekelsegrunderna till moderns oförmåga att besvara sitt barns känslor.

 

 



Margaret Atwood
Kattöga

Målarinnan Elaine Risley återkommer som femtioårig till Toronto för en retrospektiv utställning av hennes konst. Ett halvt liv tidigare flydde hon staden och ett omöjligt äktenskap. Hon vandrar i gamla kvarter där knappast mer än gatunamnen finns kvar från förr. Det andra är borta: barndomens skolhus, föräldrarna, kamraterna. "Kamraterna" ja. Vad hände till exempel med Cordelia, först hennes obevekliga plågoande, sedan en mycket udda förtrogen, småningom ett nervöst vrak på ett vårdhem? Cordelia, den barnsliga ondskan personifierad.

Med inlevelse och fantasi gestaltar Margaret Atwood det som elaka små flickor gör mot varann, på lekplatserna, på hemväg från skolan - när inga vuxna ser. Och hos läsaren växer långsamt insikten att allt detta bara är förövningar till vad barnen som vuxna ska åsamka varann i form av lögn, förställning, svek, grymhet.

Så blir Elaines framträdande i barndomens stad inte bara retrospektiv i konstnärlig mening, utan en djupdykning, ett reningsbad i minnenas flod, och ett mått på tidens flykt och hennes eget åldrande.

Sällan har Margaret Atwood talat med större allvar och djupare humor, aldrig mer direkt och uppfordrande till sina läsare, kvinnor som män.

 

 



Harry Bernstein
Den osynliga väggen

Det är tiden kring första världskriget. På en liten gata i Lancashire i England växer den lille judiske pojken Arry upp. På gatans ena sida bor de kristna och på den andra bor judarna. De är inte ovänner, men att de skulle umgås med varandra är det inte tal om. De håller sig på varsin sida om den osynliga vägg som delar gatan. Som på alla små gator skvallras det en del, och när ryktet går att en judisk flicka har en kärleksaffär med en kristen pojke blir uppståndelsen stor.

Den osynliga väggen är en sensationell debut av den 96-årige Harry Bernstein som här i sin underbart rika och gripande skildring av sina barndomsår levandegör en svunnen tid och miljö.

 

 


 


Ernst Brunner
Svarta villan

Flerfaldigt prisbelönt. Nominerad till nordiska rådets litteraturpris 1998. En av de mest bejublade romanerna i den nya svenska litteraturen.

I Svarta villan blåser Ernst Brunner liv i sitt ungdomsjag, men omständigheterna kring hans barndom återskapar   samtidigt en hel epok i den svenska efterkrigshistorien.

 

 



Elias Canetti
Den räddade tungan

Född 19905 i en liten stad vid Donau av spansk-judiska föräldrar växte Elias Canetti upp i Bulgarien, England, Österrike och Schweiz. När han var sju år dog fadern, och det föll på sonens lott att ta hand om den förtvivlade änkan - natt efter natt vaknade han av att modern var på väg att kasta sig ut genom fönstret, och varje gång fick han slita henne in till livet igen. Mor och son flyttade vidare till Wien och därefter till Zürich. Här inleddes den brådmogne sonens frigörelseprocess - mästerligt skildrad i denna bok.

Titeln hänsyftar på den lille Elias första barndomsminne: varje morgon hotade en yngling med kniv i handen att skära tungan av honom om han skvallrade om barnflickan och den unge mannens kärleksmöten.

 

 



Sven Delblanc
Livets ax

"Kom!, tystnad, kom!

Men varför anropa tystnaden? Var jag inte alltid tigande och förklädd? Att tala om de svåra minnena, om barndomens vanmakt och skräck, verkade meningslöst och förmätet i folkmordens tid, i en släkt så härjad och hemsökt.

Det dyrbara och stora kunde ej heller återges i ord. Landsflyktig var jag från ett rike där helig tystnad råder. Om detta mitt sanna fosterland kunde jag aldrig berätta."

Livets ax är den storartade och skakande berättelsen om en händelserik och grym barndom, utspelad på Kanadas veteprärie och en gård i Sörmland. En hård och hänsynslös far, en ömsint och olycklig mor och ett tungt släktarv präglade den ovanlige och begåvade pojkens uppväxt. 

Livets ax
målar den alldeles osannolika grogrund ur vilken ett av Sveriges stora moderna författarskap mot alla möjligheter växt upp. Boken bör i en framtid räknas till de klassiska svenska memoarerna.

 

 




 


Per Olov Enquist
Kapten Nemos bibliotek

Kapten Nemos bibliotek är berättelsen om ett familjedrama på 40-talet i Västerbottens kustland - samma landskap som i P O Enquists stora roman Musikanternas uttåg. Den är en mörk fabel som söker efter svaret på en gåta, som kanske är en kriminalgåta, i det gränsland där fantasin ger skydd mot verkligheten men speglar sanningen.

 

 



Sigge Eklund
Det är 1988 och har precis börjat snöa

Hans liv har gått i baklås och han vet sig ingen råd. Men en dag återfinner han en kartong med kassettband som familjen spelade in när han var liten och nu öppnas en dörr. När han lyssnar till banden återuppstår hans barndom  och han tar plats i sitt tidigare liv igen. Här finns den närhet han så förtvivlat saknar. Men här finns också den äregirige och krävande fadern som var familjens självklara centrum, och som han idoliserade så. Nu kommer minnena tillbaka - och allt måste omvärderas. Sigge Eklunds självbiografiska roman är en stark och smärtsam uppgörelse med en far som älskat offentlighetens ljus och som kastat en djup skugga in över sonens liv - länge försöker han slå sig loss innan räddningen kommer från ett oväntat håll.

Det är 1988 och har precis börjat snöa, Sigge Eklunds tredje roman är också en sällsynt levande uppväxtskildring som väcker till liv platser, människor och händelser ur berättarens barndom. Här finns t ex några underbara sidor om atmosfären i familjens bil på väg till fjällen: lätt bensinlukt, kvardröjande os efter grillkorv och pommes frites, föräldrarnas mumlande röster i framsätet och så Bruce Springsteen ur högtalaren.

 

 



Torbjörn Flygt
Underdog

Underdog är en varm och humoristisk generationsroman för alla som vuxit upp med fluortanter och mindervärdeskomplex. Vi får följa familjen Kraft från sjuttiotalets början, då Ralf Edström var allas idol, till åttiotalets mitt, då idolen plötsligt hette Börsen och fotbollsskorna byttes mot loafers med peng. Men det är också en skildring av den enorma samhällsomdaning som pågått sedan dess.

Bodil Kraft är en av alla de otaliga närvarande mödrar som är kittet i familjen, en ensamstående fabriksarbeterska i Malmö som mot alla odds och med en stor portion energi lyckas rädda sig ur arbetslöshet och till och med göra en viss karriär. Det är sonen Johan som berättar om henne och om sig själv som pojke, om sin superbegåvade och mobbade syster Monika, om musiken, kläderna och hela det myller av människor som omger familjen Kraft – grannar, släktingar, vänner, blivande MC-ligister och proggiga lärarvikarier.

Torbjörn Flygt är född 1964 och bor i Malmö. Han har tidigare givit ut romanerna Längsta ögonblicket (-95) och Män vid kusten (-97).

Torbjörn Flygt fick Augustpriset 2001 för Underdog.

 

 


 


Marianne Fredriksson
Anna, Hanna och Johanna

Anna, Hanna, och Johanna är tre kvinnor ur olika generationer i samma familj.
Hanna är född på 1870-talet i Dalsland, där levnadsvillkoren var knappa. hon råkar illa ut, hennes tillvaro gungar och livet får stadga först då hon träffar en man. De gifter sig, familjen blir större, välståndet ökar. När mannen dör söker Hanna en ny framtid i sekelskiftets Göteborg; en omställning så stor att den är svår att förstå.
Johanna är Hannas dotter. Hennes medvetna liv börjar i Göteborg, som byter ansikte, från industriproletariat till välordnad storstad. hon vaknar politiskt och reagerar för kvinnans sämre villkor. Hon träffar en man, och när den första förälskelsen är över finns ändå tryggheten kvar. och beroendet.
Anna är Johannas dotter, barnbarn till Hanna och en modern yrkeskvinna. Hennes värld är större, män och kvinnor är mer jämställda och hon har inga bekymmer med försörjningen, men hennes oro får annan näring. Ur ett nutida perspektiv tar hon på olika sätt del i händelser i mammans och mormoderns liv, förstår ibland, berörs och påverkas. Hon jämför med sitt eget och ser skillnaderna – men också likheterna.

Med det svenska samhället som bakgrund och levnadsvillkorens utveckling från fattigdom till välstånd tecknar Marianne Fredriksson intensiva porträtt av tre kvinnor. Denna bok om kärlek ställer frågan: Kan kvinnor någonsin bli fria? Finns oberoende?

 

 



Marianne Fredriksson
Simon och ekarna

Simon Larsson växer upp någonstans mellan Långedrag och nya Varvet i ett Göteborg som präglas av kriget. förbi hans fönster drar vita lejdfartyg med blågula flaggor målade på bordläggningen ut mot Kattegatt och minfälten. 

Simon är jude, adoptivbarn i en arbetarfamilj. Hans pappa är socialdemokrat, arg och stark. Men det är modern som dominerar hemmet med sin trygghet och sin värme. Hon är kanske en av dessa få människor som förstått vad kärlek är, att den inte kan odlas, ges näring och vatten eftersom den bara är frånvaron av rädsla. 

I arv får Simon den självklarhet som en bra mamma kan ge, men också den skuld som så ofta är godhetens följeslagare. 

Det är en händelsemättad roman. Men bakom väven av dramatik i krigets vardag finns ett annat tema. Marianne Fredriksson visar på livets hemlighetsfullhet, som följer pojken från uppbrottet ur barndomen och in i vuxen ålder.

 

 



Jonas Gardell
En komikers uppväxt

"I begynnelsen vandrade människan på månen." Så inleder Jonas Gardell sin nya roman, som handlar om en generations uppväxt i sjuttiotalets svenska förort.

I centrum står den tolvårige juha lindström, klassens clown. Att vara rolig är det enda han är bra på.

Genom Juha får vi lära känna hans mamma Ritva, pappa Bengt, lillasyster Marianne och dvärgkaninen Prutten - och klasskamraterna förstås: bästa vännen Jenny, som har ett fult hårspänne i sitt fula hår och som Juha skäms för, den mobbade Thomas som har en galen tysk mamma, och de elaka Lennart och Stefan.

En komikers uppväxt är en av de roligaste och samtidigt sorgligaste barndomsskildringarna i modern svensk litteratur.

 



Jonas Gardell
Vill gå hem

Det här är berättelsen om två systrar, Rut och Rakel. Rut vet hur allting ska vara - att man inte ska elda för kråkorna och inte heller klaga över mörkret utan tända ett ljus istället. I Ruts familj har man tagit bort nyckeln till toaletten, för det finns ingenting att skämmas för. Rakel är hysterika. "Den människan är rädd för precis allting", fnyser Rut. När Rakels förhållande med hennes älskade Werner kraschar flyr hon till Ruts familj och flyttar in på deras vardagsrumssoffa. I samma ögonblick hon sätter sin fot i det välordnade hemmet faller porslinselefanten från mahognyhyllan, och kriget kan börja. Mellan systrarna står lille Daniel - Ruts son - tyst, tafatt och blyg, sämst i brännboll, hatar träslöjd, och har blicken redan långt borta i en annan värld.

Jonas Gardells roman, vill gå hem, är en ömsint, rolig och sorglig skildring av en hejdlöst vanlig familj.

 



Maksim Gorkij
Min barndom

Samovaren sjunger, fingrarna rör sig snabbt över gitarren, sagor och minnen vaknar. Livet är grymt och obarmhärtigt. Livet är det skönaste av allt. 

Som flodens vatten flyter förbi speglande världen, så flyter livet förbi den lille pojken i Gorkijs självbiografi Min barndom. Det är den ryska fattigvärlden sedd genom barnets ögon som han mästerligt frammanar. 

Min barndom som utkom 1913 är berättelsen om de första tio levnadsåren innan Gorkij gav sig ensam ut i världen.

 

 



Beate Grimsrud
Jag smyger förbi en yxa

"Det är en av dessa ljuvliga sommardagar på soptippen. vi fyndar och fyndar. en dag har vi allt vi behöver. Bara måsarna får inte nog, aldrig tillräckligt. För fick dom det, skulle dom väl inte fortsätta att skrika på det här sättet. måsarnas förtvivlade gapande ljuder över soptippen som ekon från andra dagar. men det är just ekon, för kanske kommer ett par nya hjul till lådbilen att ändra så mycket inom mig att jag aldrig mer ska känna förtvivlan. Ett fynd vi letat efter. Ett fynd vi aldrig kunnat drömma om."

Barn är det enda det finns nog av, i det blå huset mitt i backen där Lydia växer upp på 70-talet. I en syskonskara på sju där alla utom ett är rödhåriga. I självlysande och ofta drastiskt skruvade scener får vi  lära känna en flicka som vill leva, överleva och bli bäst, och som tar fantasin, drömmen och sporten till hjälp i en förvirrande verklighet.

Beate Grimsruds ömsinta och osentimentala roman rymmer ett insiktsfullt flickporträtt och är en både tragisk och komisk skildring av en ovanlig familj.

 



Maria Gripe
Elvis, Elvis

Hela första dan gick Elvis i skolan. Och hela andra dan. Och hela tredje... Men sen gick han inte mera! Sen upptäckte han, att det var mamma som började skolan, och inte han ju. Han följde bara med på släpet och visste inte vad han gjorde.

Elvis vill alltid veta vad han gör. Och vem han är. både hemma och i skolan. Nåt viljelöst skolbarn tänker han inte bli - och inte vill han bli jämförd med den riktiga ELVIS som han sett i färgteven. Han vill vara sin egen sort. Fast mamma förstår inte det. när han ska förklara saker för henne blir det tvärstopp. Det känns som att sitta fast i bilkö och tro att man kan komma fram bara man tutar. Elvis kämpar med mamma och kämpar, till slut kommer han på en möjlighet kanske... då har han träffat Annarosa också och sett hur hon har det med sin familj.

 



Shusha Guppy
Hästen med förbundna ögon

I denna förtrollande bok återskapar Shusha Guppy sin barndoms förlorade värld i Persien före oljeboomen och shahens fall. Hästen med förbundna ögon är en utomordentligt livfull, gripande och personlig självbiografi som med ovanlig skärpa och humor frambesvärjer ett sätt att leva som gått förlorat för alltid. Hon blandar i sin berättelse anekdot och legend, poesi och myt, och episoder från en släkthistoria som är lika rik på äventyr och romantik som Tusen och en natt.

Född i en privilegierad familj, hennes far var landets främste filosof och en vördad man, hade Susha under sin uppväxt förmånen att åtnjuta det bästa både av det gamla och det nya Persien. Fastän slöjan hade avskaffats redan under Reza Shahs nya regim och kvinnorna börjat emanciperas, berikades familjens liv fortfarande av de gamla ritualerna och sedvänjorna. Deras stora vackra hus i Teheran var alltid fullt av besökare, samtal, skratt och puttrande från samovaren, precis som ett hushåll i 1800-talets Ryssland; utanför murarna genljöd gatorna av ropen från gatuförsäljare som utbjöd allt från havsabborre till krukor och pannor, från vattenmeloner till vilda örter. På sommaren åkte de den långa bussfärden ut ur staden för att under två idylliska månader slå upp sina tält bland bäckar och fruktträdgårdar uppe i bergen.  Susha Guppy tecknar en fascinerande bild av ett vardagsliv som strikt följde de muslimska reglerna men var långtifrån högtidligt: alltifrån ritualerna i hamman - det offentliga badet - till det överdådiga firandet i tretton dagar av Norooz - Nyåret.

 

 



Anders Harning
Stålbadet

"Jag har i mina tidigare böcker ofta uppehållit mig vid det mänskliga skuldproblemet. Vi har ju alla en benägenhet att diskutera 'de andras' skuld. Själva betraktar vi oss vanligen som oskyldiga. vi förbiser t ex att redan tigandet, passiviteten, gör oss till medbrottslingar. Det gäller även skenbart triviala frågor.

I föreliggande bok finns om inte annat nyckeln till mitt personliga intresse för skuldfrågan. Den handlar om svensk nazism under andra världskriget.

Ytterst få personer är idag villiga att medge ett nationalsocialistiskt engagemang under hitlertiden. Man får rentav intrycket att Sverige stod enat mot giftet från söder. historiska fakta talar ett annat språk."
Anderz Harning

 




 


Tove Jansson
Bildhuggarens dotter

Tove Jansson berättar om sin barndoms härliga äventyr, spännande upptäckter och hemska hemligheter. En underbart frisk och förtrollande bok.

 



P. C. Jersild
Barnens ö

Barnens ö handlar om en snart elvaårig pojke, Reine Larsson, som egentligen skall tillbringa sommaren på barnkoloni. Men han hoppar av på vägen och håller sin mamma lugn med fortlöpande brev om livet på Barnens ö. Reine har nämligen bestämt sig för att använda sin kanske sista sommar före pubertetens stormar till att ta reda på vad livet egentligen går ut på, vad som händer efter döden och om änglar tekniskt sett kan flyga.

Reine hatar kollektiv av alla slag och föreställer sig gärna, att han själv är den enda människan i hela universum; resten av mänskligheten är bara dammkorn på hans öga.

Men det är inte lätt för en elvaåring att överleva på egen hand ett helt sommarlov i storstaden. Och de erfarenheter han gör blir av ett mera praktiskt och brutalt slag än han tänkt sig.

P. C. Jersild har i flera romaner skildrat Stockholm. I Djurdoktorn ur ett framtidsperspektiv, i Stumpen från en uteliggares synpunkt. I Barnens ö får vi möta Sveriges huvudstad den överhettade sommaren 1975 upplevd av en fantasifull elvaåring på rymmen - en kvick, munter och tänkvärd berättelse för läsare av alla åldrar.

 



P. C. Jersild
Fem hjärtan i en tändsticksask

Fem hjärtan i en tändsticksask kallade P C Jersilds pappa familjen där de trängdes i en tvårums småstuga i Norra Ängby utanför Stockholm. Denna småfolkets egnahemsmiljö började byggas på 30-talet och stod i sin blomstring under andra världskriget. Med sina oändliga rader identiska småhus var den en blandning av torpardröm och socialistisk utopi, en trädgårdsstad för skötsamma arbetare. I Jersilds roman får detta speciella hörn av Folkhemmet sin första stora litterära skildring. 

P C Jersild har skrivit en varm, tragikomisk och psykologiskt inträngande berättelse om en blivande författares uppväxt i en vanlig men samtidigt originell svensk familj dominerad av två självständiga och starka personligheter: en religiös, charmig och "ryskt" känslomässig far - och en självlärd, intellektuell mor med en imponerande beläsenhet i världslitteraturen.

 


 


Kjell Johansson
Huset vid Flon

"Nej, jag ska aldrig glömma det, far. Jag ska aldrig glömma din förtvivlan och inte heller din obändiga tro på att seger alltid följer på nederlag. Jag ska aldrig glömma din skräck och din livsglädje. Aldrig dina lögner eller din stora kärlek. Inte din förödmjukelse eller din värdighet. aldrig ska jag glömma det skimmer som uppstår i en blick när en människa med mycket sorgsna ögon ler."

Tiden är skiftet mellan fyrtio- och femtiotal, platsen en förfallen villa i Midsommarkransen utanför Stockholm. Där lever en familj som avviker starkt från folkhemsförortens övriga invånare, "de vanliga": en mor som köper romaner istället för lakan, en vresig morfar i ständig jakt på cigarettfimpar, en mormor som övningsläser med barnbarnen i en biografi över Branting. Och så den alkoholiserade fadern, just hemkommen från sjön. Ibland, i rollen som greve Johan von Johansson af Kransen, en överdådig upptågsmakare, i andra stunder en människa i förbittrad strid med alla och sig själv.

Berättelsens två ögon, dotterns och sonen, lär sig på olika sätt att överleva våld och utanförskapets förödmjukelser.

 




 


Reidar Jönsson
Mitt liv som hund

"Mitt liv som hund är en styvt genomförd resa fram och åter genom en cirka trettonårig pojkes medvetande under ett par år i det sena femtiotalet. Liksom en av dåtidens folkhjältar heter han Ingemar Johansson, vilket dock bara är ett av hans bekymmer ... I långa stycken är romanen också paradoxalt underhållande. Reidar Jönssons unge hjälte har en förtvivlans glättighet som kan föra tankarna till Salingers 'Räddaren i nöden'."
Caj lundgren, SvD

 

 



Mare Kandre
Aliide, Aliide

"...längst in, om man följde de små vindlande underjordiska stigar som ledde ända till botten, om man hade mod till detta, nådde man till slut fram till de besynnerliga droppstensformationer som likt en samling människor, likt en vilsekommen skara, som en familj, ja, en familj, två små barn och två ännu värnlösare vuxna, stod och tryckte i någon iskall, fuktig kulvert, undanskymda från världen, som guiden sedan också helt brutalt lyste över med sin fruktansvärda lykta så att de därmed, för ett kort ögonblick, blev synliga för en i all sin utsatthet, i djupet av berget."

Den 8-åriga Aliides känsloliv är vidöppet för alla intryck. hon går i skolan, leker, utforska staden, och allt hon upplever är ett ständigt drama om liv och död. Med stor insikt skildrar Mare Kandre Aliides utsatthet och de strategier ett barn kan ta till för att uthärda, förstå och växa.

 



Åsa Linderborg
Mig äger ingen

MIG ÄGER INGEN är Åsa Linderborgs berättelse om uppväxten med sin ensamstående pappa, härdare vid Metallverken i Västerås. En berättelse klasstillhörighet, manlighet och utanförskap. Om alkoholens makt och en dotters vånda. Drömmen om förändring står mot rädslan att sticka ut. Humorn blir en vardagsstrategi för en brokig arbetarsläkt under folkhemmets storhet och fall.

"Pappas plånbok är stor som en handflata, svart och lätt böjd efter ett liv i bakfickan. Den har börjat ge efter lite i sömmarna och är tung, trots att den nästan är tom. I sedelfacket ligger ingenting, i myntfickan arton kronor och femtio öre.
Bakom patientbrickan trängs ett checkhäfte från Nordbanken och ett medlemskort för Metall avdelning 20. Ett skrynkligt tidningsurklipp med statistik över Västerås Sportklubbs bandyframgångar, ett ensamt frimärke med kungen på. I ett av facken gömmer sig ett splitter nytt bankomatkort, inlindad i en lapp med ordet lall och en sifferkod. Det är 99 kronor på kontot. När pappa dog hade han elva dagar kvar till nästa a-kassa.
Där ligger också ett litet noteringshäfte för bankärenden som pappa antecknat telefonnummer i. På den första raden står det Åsa och mitt hemnummer. Under med lite kraftigare filtpenna har han skrivit ”Sprit” och ett telefonnummer han fyllt i flera gånger. Därefter följer hans storasyster Majken och de andra syskonen, även dem han aldrig skulle fått för sig att ringa. Bästa vännerna Börje och Berit. Sedan en lång rad nummer till Smolken, Skallen, Buster, Ormen, Hoffa, Babben, Blomma, Bella, Britta med rattarna... Lika prydligt antecknad står mammas syster Nina han inte träffat på många år.
På ID-kortet står det Leif Boris Andersson, född den 15 februari 1941. Fotot är bra, jag ser att det är han."


 
 



Ivar Lo-Johansson
Pubertet

Pubertet är en skildring av Ivar Lo-Johanssons uppväxtår. Det är en färd genom hans barndoms- och ungdomstid, en individuell resa genom den omvälvning som inträffade i Sverige under nittonhundratalets bägge första decennier. Han tillhör en av de många som grävde upp sina rotklumpar och sökte växa i ny jord. Ensamheten och massan, individen och kollektivet är de två polerna. Pubertetsdrömmen blir till en obetvinglig uttrycksdrift, sökandet efter det egna språket, som skall överbrygga avgrunden mellan könen och skänka frihet. Därnäst kommer storhetsfantasierna som också hör puberteten till. Boken rymmer grymma upplevelser från en blossande pubertet men också poetiska och komiska scener ur en lantlig pojkes historia. Händelser och miljöer är skildrade med verkliga personer och platser. Utsmyckning har undvikits där inte berättandet självt krävt återgivande av en stämning eller en bild, som kan vara läsaren till hjälp. Allt är framställt så naket det överhuvudtaget kan ske i en bok.

 



Frank McCourt
Ängeln på sjunde trappsteget

"När jag ser tillbaka på min barndom förundrar det mig att jag alls klarade mig igenom den med livet i behåll. Det var naturligtvis en eländig barndom: en lycklig barndom är knappast värd något intresse. Värre en en normal eländig barndom är den eländiga irländska barndomen, och än värre är den eländiga irländska katolska barndomen."

Så inleder Frank McCourt sin fullkomligt trollbindande berättelse om hur det var att växa upp i det regniga Limericks slumområden på 30- 0ch 40-talen. Med en otrolig värme och humor beskriver han sin familj med en slarver till pappa och en mamma som kämpar för att hålla liv i sin barnaskara. Som den äldste bland syskonen får Frank bära ett tungt ansvar, men tack vare ett gott läshuvud, stor fantasifullhet och en oerhörd överlevnadsförmåga lyckas han ta sig upp ur misären och så småningom bryta sig loss.

 



Moa Martinson
Mor gifter sig

Mor gifter sig och Mia kan inte alls förstå vad det skall vara bra för. Styvfadern tillhör kategorin vuxna som inte tror att en sjuårs barnunge begriper mer än en tremånaders gris. Varför kvinnorna vill ha en vacker karl som tar dem om livet och gör dem med barn är ett av tillvarons mysterier, som inte ens Mias klara förståndsgåvor rår på. I hennes värld står modern och hennes slit för brödfödan i centrum. Högsta lyckan är ett hem med blåelseblommor på en kritad spismur. Men varje gång de vuxna träter och slåss betyder det nya och smärtsamma uppbrott för Mia.

Mor gifter sig är den första delen av trilogin om proletärflickan Mia och hennes öden i sekelskiftets klassamhälle. Den skrevs som motvikt till de "pojkbiografier", som 30-talet var så rikt på.

 



Anna Mattsson
Alexandras rum

Alexandra bor med sin mamma, mormor och morfar och gamlamormor. Hon leker, hon drömmer, lär sig skriva och läsa. Hon får en bästa vän Olivia, som dör. Och hon vill ha en kattunge, en egen.

Inuti Alexandra finns hennes eget rum - därifrån kommer hennes teckningar, hennes sånger, hennes ord. I det rummet finns allt som är Alexandra. Alexandrarummet får ingen röra.

In i hennes värld kommer Ivan - mammas nya man. Alexandras nya pappa. Och för att få behålla en pappa är det vissa saker som man måste leva upp till. För att få ha en pappa måste man vara snäll, mycket snäll. Man får inte säga emot. Absolut inte kissa på sig. En pappa vet vad som är bäst för en. En pappa har mycket att lära ut. Inför en pappa är det följaktligen bäst att hålla sig stängd - en pappa får inte komma in i Alexandra-rummet. Men en pappa som inte får det han vill ha - han tar och tar och tar...

Alexandras rum är en barndomsberättelse av klassiskt snitt - rak, enkel och gripande. Det är en rasande och upprörd skildring av det lilla barnets utsatthet. Barndomens ensamhet, vänskapens ljuvhet och svek, oförmågan att själv kunna styra sitt liv - Anna Mattsson berättar personligt och ändå allmängiltigt om barndomens tvära kast och inte minst om kampen att ta tillbaka sitt eget rum och sitt eget liv.

 



Jan Myrdal
Barndom

"Jan Myrdal har skrivit en bok som förhoppningsvis kommer att bli en av hans mest lästa, och avhållna. För många av hans beundrare kommer den att bekräfta vad' några av oss länge har vetat: att polemikern och lärdomsbjässen är en ytterligt känslig och samtidigt utomordentligt effektiv och skicklig diktare. "
LEIF CARLSSON, SvD

"En barndomsskildring som med stor sannolik, het kommer att höra till de bestående. "
PETER CURMAN, ST

"Barndom är en bok skriven av en storvulen subjektivist. De bästa partierna i denna bok är som jag redan antytt, lysande."
SVEN-ERIC LIEDMAN, SYDSV DAG BL.

 

 



Håkan Nesser
Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö

En sommar i Närke i början av 60-talet. "Det blir en hård sommar", säger den 14-årige Eriks far. Och det blir det.

Det är den sommar då Kim Novak ger Erik en första inblick i vad livet har att erbjuda. Men vad är det som pågår egentligen? Varför föddes Edmund med sex tår på varje fot? Och vad är det för bok Henry, Eriks bror, skriver?

Det är en sommar då allt laddas upp, allt stegras - tills Det fruktansvärda inträffar, en ödesdiger händelse som kastar långa skuggor över staden på slätten, över Eriks framtid och människorna i hans närhet.

 



Bo Sigvard Nilsson
Min morfar Egen

Min morfar Egen kan ses som en skönlitterär återkomst. Göteborgsförfattaren Bo Sigvard Nilsson gav ut sin senaste vuxenbok 1973. Sedan dess har han skrivit åtskillig teve- och scendramatik samt flera barnböcker.

Den nya boken berättar om en pojkes barn- och ungdomstid och om hans kroppsliga och själsliga mognad. Samtidigt beskriver den pojkens relationer till morfadern, en livsbejakande, vital, egensinnig och obruten man. Från början präglas deras gemenskap av en stor kärlek som går över generationerna. Men pojken blir äldre och morfadern grånar. Under trycket av jämnåriga kamraters gliringar tvingas pojken till sist förneka morfadern. Detta sker i anslutning till det första ruset och ynglingens naturliga ruelse får dubbel kraft. Till sist når de båda en sorts känslomässigt balanserad relation, där kärleken fortfarande är stor och där en ömsesidig respekt gör det möjligt för den gamle erfarne mannen att utan prestige kunna möta den unge, mognande.

Min morfar Egen är en mycket rolig bok, fylld av veritabla galenskaper, ungdomens lusta och ålderdomens vilja att inte ge upp. Berättelsen formas av en obruten rad händelser, lustiga hågkomster och iakttagelser till en helhet - till en modern barndomsskildring där läsaren kommer att känna igen sig.

 



Johanna Nilsson
Flickan som uppfann livet

Jag heter Fanny Ternestedt och fyller 14 till hösten. mina föräldrar ser mig inte och förresten så är de inte mina riktiga föräldrar, för det finns en annan, riktig familj, som jag ska resa till någon gång, genom vattnet, genom döden, tillsammans med fåglarna i gardinen.

Jag kommer att sakna Simon, min lillebror. Han behöver mig fortfarande. Därför kan jag inte lämna riktigt än. Men han börjar snegla åt andra håll. det finns andra människor som han ska komma att älska mer. Så är det alltid. Jag är älskad en liten stund, sen bortglömd. Jag har börjat vänja mig. Men jag vill inte längre. Orkar inte. Jag sitter på fönsterkarmen och längtar bort. Hem. Till dem som älskar mig på riktigt. Jag klättrar ut i natten och flyr till någon av mina platser. kyrkogården. Ödegården. Vattnet. skolans vind. Där sitter jag och tänker på den andra, riktiga världen, där ingen försöker tvinga mig att vara någon jag inte är. Jag vill inte anpassa mig. Jag vägrar gå i flock. Jag struntar i de löjliga diskorna, festerna, kuttret för killar, fjäsket för lärare, all tillgjordhet, fånighet. Mitt liv är mycket bättre än deras. Och jag är inte ensam längre.

Anders och Erika vill att jag ska kalla dem pappa och mamma. Jag vägrar. De ska resa bort i sommar. till skärgården som vanligt. Jag ska inte följa med. Det vet de inte ännu. Kanske kommer de att sakna mig. Kanske inte. Kanske kommer jag att vara kvar när de kommer tillbaka. Kanske inte.

 


 


Johanna Nilsson
Hon går genom tavlan, ut ur bilden

Hanna är tio år, hennes bästis heter Karin och hela sommaren har de lekt med varandra och byggt kojor i skogen. Men när höstterminen börjar ändras allt. Karin vill hellre vara med de tuffa tjejerna och det blir med ens alldeles tomt runt Hanna. Ingen pratar längre med henne, hon kallas plugghäst och gömmer sig på rasterna för att inte bli slagen, mulad, retad, dränkt i toalettstolen. Och det värsta vore om syskonen såg ringen av ensamhet runt henne. Hanna fyller elva men ingen i skolan sjunger för henne. Hon fyller tolv och har inget kalas; vem skulle vilja komma hem till henne? 

Flera år senare: en ung kvinna på ett sjukhus. Hanna minns farfar och tröstestenen, minns garderobsmörkret där hon gömde sig för världen. Hon gömmer sig också nu, rädd för att möta människor. Minns alla förlorade möten. Hon står vid fönstret och lutar sig ut. Där finns froståkrarna, längtans- vattnet och mörkerskogen, där finns människor, närhet, hud. Hon undrar hur kyssar smakar. Vill öppna fönstret och släppa in luft, här är det tungt att andas, själen får astma, dårskapen växer. 

Hon är fortfarande ung, här kan hon inte stanna.

Johanna Nilssons debutroman Hon går genom tavlan, ut ur bilden handlar om mobbning och utanförskap, om hur grymma barn kan vara, om vuxna som inte vill se, om att växa och förändras. Och om att själv våga bli vuxen.

 


 


Marit Paulsen
Liten Ida

Marit Paulsens roman är en skakande berättelse om flickan Ida som växer upp i ockupationens Norge.

Ida är dotter till en "tyskhora", vilket gör hennes väg ut i livet smärtsam och förnedrande. Utan möjlighet att förstå den brutala verkligheten runt omkring sig bär Ida den inom sig.

Marit Paulsen ger en upprörande skildring av ett av alla de barn som tvingas spegla en ond tid.

 

 



Peter Pohl
Medan regnbågen bleknar

Mikael Stenberg är nio år och bor hos Kamrern och Gudrun. Sitt tidigare liv minns han just ingenting av. Men han mår inte särskilt bra och i glimtar anar han sådant som hänt förr. Så småningom växer en bild fram av en ensam pojke med många tankar i huvudet. mycket händer också kring honom. Han åker på sitt livs första koloni, han får vänner och förlorar dem igen, han får en ny fosterfamilj - och han kommer till Södra Latin och så småningom till deras sommarkoloni. Det är här han börjar öppna sig, finna en trygghet.

Peter Pohls bok börjar med mörka förtecken, med berättelsen om Mikaels hårda livsvillkor. Men allt eftersom handlingen framskrider ljusnar det och något som alltmer liknar livsglädje och trygghet infinner sig. Ett oförglömligt porträtt av ett barns uppväxt.

 


 


Niklas Rådström
Månen vet inte

Kristians farmor har berättat för honom om färgen på ett av månens hav. Kristian vet att det var där hon för flera år sedan hittade en stor sjörövarskuta som hon seglade tillbaka till jorden. Det är bara en av de hemligheter som Kristian delar med sin farmor.

Kristian vet också att farmor blir äldre och att hon en dag ska dö och att han själv kommer att bli större och växa ur barndomen.

Men hemligheterna de delar binder dem samman. Det är hemligheter som finns på gränsen mellan drömmarna och vardagen och de hjälper Kristian att finna sig tillrätta på bägge sidorna om den gränsen.

Månen vet inte är en barndomsskildring fylld av poesi, humor och vemod.

 

 



Peter Sheridan
Om Dublin var en kvinna skulle jag gifta mig med henne

Snön faller över Dublin. Det är en halvtimme kvar till tolvslaget på nyårsafton 1959, och på ett hustak klamrar sig en tioårig pojke fast vid en tv-antenn. Hans pappa ropar åt honom att rikta den mot England. Pojken vrider på antennen och plötsligt strålar bilder från en fjärran plats in i deras liv. En ny tid har börjat.

Så inleds Peter Sheridans färgstarka skildring av sin uppväxt i Dublin. Bokens Shero bor tillsammans med sina föräldrar och sex syskon i en ganska ruffig del av staden. Mamman styr familjen med fast hand och har aldrig en lugn stund.

Pappan är stark och envis och sitter i biljettluckan på järnvägsstationen och drömmer. Vilken dag som helst kommer han att finna det osvikliga systemet för att pricka in vinnare på hästkapplöpningarna.

Shero är pappas budbärare och cyklar snabbt genom sitt älskade, sotiga, bullrande Dublin för att utföra de märkligaste ärenden. Hela staden - ja, hela livet - är ett enda stort äventyr...

 


 


Isaac B. Singer
En dag full av glädje

När man läser En dag full av glädje förstår man kanske bättre än någonsin varför Isaac Bashevis Singer av sina miljoner läsare betraktas som en av världens största nu levande berättare. Denna gång handlar det om Singers egen barndom i Polen i seklets början då livet var mycket svårt, men då allting föreföll vara ett under i en fantasifull pojkes ögon.

Han är mottaglig för allt omkring den bullriga och vitlöksdoftande Krochmalnagatan, där smådjävlar och tjuvar leker med buspojkarna, där värdiga rabbiner inlåter sig i diskussion med sina elever och där spöken hälsar på de fromma judarna i grannskapet. Den lille Isaac flanerar på det stora Warszawas gator och prövar på livet: ett liv som utsätter honom för ständiga överraskningar.

När han tjänat ihop sina första pengar ger han sig olovandes ut på äventyr: han åker droska för första gången i sitt liv, köper exotiska frukter som han mår illa av, beger sig till "de rikas" förbjudna kvarter varifrån han blir bortjagad av en portvakt med en stor kvast och en stor hund. Han kommer hem i alla fall och alldeles utmattad frågar han sig om pengar är allt här i livet...

 


 


Wole Soyinka
Aké - barndomsåren

Aké är en av de stora barndomsskildringarna och på samma gång ett äventyr - en afrikansk resa utan motstycke - och en sällsynt god introduktion till Wole Soyinkas författarskap.

Wole Soyinka berättar, med det växande barnets kritiskt klara blick, om sin uppväxt i en västnigerianska landsortsstad - om en dråplig balansgång mellan två skilda men långt ifrån oförenliga kulturer, en som skrämmer och samtidigt lockar, en som sägs leda mot framtiden och innehålla alla möjligheter.

 



Margareta Strömstedt
Julstädningen och döden

Margareta Strömstedts Julstädningen och döden är en bok som låter oss möta en genuin svensk berättare, skarpsynt, sorgsen och rolig.

I nio kapitel ger den bilder ur en småländsk flickas barndom. Hennes far är frikyrkopredikant, en trygg bondson, hennes mor en kvinna med "nerver". De bor i ett stationssamhälle, kring dem finns skogen. Flickan själv är tolv, tretton år; hennes vardag tar färg av Gud, Döden, mammans ångestrop och det evigt ostädade huset - men också av hennes nyfikenhet, drömmar och fantasier. Hennes kropp börjar vakna, missionshusets trygghet rämnar.

Med både ömhet och styrka skildrar Margareta Strömstedt en småländsk miljö och ett barns svåra relationer till dem hon älskar.

 



Viveca Sundvall
Eddie och Maxon Jaxon

I augusti ska Eddie börja skolan. Det är inte bra. Mycket hellre vill han h ett riktigt jobb, till exempel som kamelskötare.

I skolan är det inte lika fritt. Där måste man visst kunna snyta sig själv och höra på. Eddie vet inte vilket som är värst.

Tur att han har tre rådgivare på väggen: Madonna, Maradona och Maxon Jaxon. Dessutom har Eddie lärt sig en mycket svår konst, fast han bara är sju år. Han kan hålla huvudet kallt.

 

 



Astrid Trotzig
Blod är tjockare än vatten

Tre ord, tre namn som omfattar mitt urspung.

Sydkorea är lättast att skriva eller tala om.

Pusan betydligt svårare.

Suh-Yeo undviker jag att nämna.

Jag har fortfarande svårt att uttala mitt koreanska namn.

Jag tycker inte om att ta det i min mun, men det är mitt namn.

Astrid Trotzig kom till Sverige som adoptivbarn 1970, fem månader gammal. Hennes berättelse handlar om kluvenheten i att vara varken svensk eller korean, och om en resa tillbaka till det främmande "hemlandet".

 


 


Göran Tunström
Prästungen

Prästungen heter Göran Tunström och han växer upp i Sunne, Värmland, mitt i världen. Prästungen är en både underfundigt rolig, sakligt verklighetsförankrad och poetisk roman som berättar om barndomens nyfikna upptäckarglädje och märkliga händelser, om kompisar och flickor, om faderns död som får allt att falla isär, och om ungdomsårens väg ut mot vidgade horisonter, till kärleken och dikten - och in i vuxenlivets slitning mellan trygghetsbehov och längtan efter nya erfarenheter.

 

 



Herbjörg Wassmo
Huset med den blinda glasverandan

Tora är en liten flicka i en norsk fiskeby. Hon är inte riktigt som andra. Hennes far var en tysk soldat. Hon är tillåtet villebråd.

"Porträttet av Tora, hennes övergivenhet och revolt, är tecknat med konsekvens och språkligt mästerskap. Wassmo har här skapat en utvecklingsroman och en kvinnofigur som kommer att leva vidare i norsk och nordisk litteratur."
Synnöve Clason, SvD

Herbjörg Wassmo tilldelades 1987 Nordiska Rådets litteraturpris för "Hudlös himmel", den tredje delen i romanen om Tora.

 


Skicka E-post till
info@bokskatter.se med frågor eller synpunkter på denna webbplats.
Copyright © 2013
Webbplatsen är uppdaterad: 2013-01-04